오음
[五陰, O-eum]
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오음 (五陰)이라고도 말하며, ‘온 (蘊’)은 ‘집합’ 또는 ‘뭉친 덩어리’라는 뜻으로, 색수상행식 (色受想行識)을 말하는 동시에 불교의 근본 철학중의 하나로, 소위 우리가 말하는 ‘나’라는 것을 구성하고 있는 다섯 가지 물질적 또는 정신적 오음소 (五陰素). 여기에서 일체의 번뇌 망상이 전개 된다. 그러나 ‘나’라는 것을 구성하고 있는 이 다섯 가지 기본 구성 요소를 반야심경의 첫 머리에서 관자재보살은 ‘오온개공 (五蘊皆空)’이라는 한 마디로 부정하고 있으며, 이것이 곧 깨침의 첫 관문인 동시에 이것은 또 무아와 연기 또는 공과 열반으로 이어지게 된다)
1) 색온 (色蘊) (생멸변화 (生滅變化)하는 육신 또는 물질세계. 나머지 수상행식은 정신세계) 2) 수온 (受蘊) (감정 (感情), 곧 경계 (境界)에 대하여 사물을 받아들이는 작용이니, 고락사 (苦樂捨)의 삼수 (三受), 곧 세 가지 감각이 있다) 3) 상온 (想蘊) (지각 (知覺), 곧 사물을 알아차리는 작용) 4) 행온 (行蘊) (선악 (善惡)에 관한 일체의 의지적 작용) 5) 식온 (識薀) (이것은 눈, 코, 귀 등 육근 (六根)의 감각 그리고 마음 자체를 통하여 알아차린 대상을 분별, 인식하는 마음 작용. 그러나 이 마음이란 잠시도 머무는바가 없음을 또 알아야 한다)Five skandhas, aggregates, "piles," or "heaps": A collection of parts constituting a whole, or what is generally known as personality; the five components of intelligent beings; the components of the so-called "self." Yet they are basically all empty and non-existent. The original Sanskrit skandha means a "pile" or a "heap," which has the connotation of utter lack of internal structure or self-nature, a pile of things.
This is what is made of our ego or self, the basis of non-self, dependent origination, emptiness, and Nirvana. They are: 1) Rupa: Form or material qualities. 2) Vedana: Feelings or sensations. 3) Sanna: Ideas or perception. 4) Sankhara: Karmic action, disposition, or tendencies. 5) Vinnana: It is variously translated as consciousness, mind, and mental powers, including the mental, moral, and physical predispositions. Yet it is never the same for a single moment, being in a constant state of flux and mutation.
오온개공 五蘊皆空 (몸과 마음은 모두 오온으로 이루어진 것으로 일정한 본체가 없어 무아 無我인 것을 말함)
(O-on Gaegong) The five aggregates have no substance: A sentient being who is produced by the combination of five aggregates is selfless and has no substance and empty. -
동의어
오온[五蘊]